اراده خیر از دیدگاه کانت
نویسندگان
چکیده
اراده نیک و خیر یکی از مفاهیم کلیدی در فلسفه اخلاق کانت می باشد که یک اخلاق وظیفه گرایانه است . این مقاله ابتدا به جایگاه این فلسفه اخلاق در میان دیگر مکاتب اخلاقی و سپس به معنای اراده خیر از دیدگاه کانت پرداخته است . کانت اعتقاد دارد که فقط اراده خیر ، بدون قید و شرط خیر است و خیرهای دیگر نظیر ثروت،شجاعت،علم و ... خیرهای مشروط اند که اگر اراده بد آنها را به کار بگیرد ، بد می شوند. از آن جا که اراده خیر بدون قید و شرط خیر است کانت آن را برترین خیر میداند و اضافه می کند که چون خیریت اراده خیر به دلیل نتیجه و آثار یا شایستگی آن ، برای نیل به غایتی مطلوب نیست . بلکه خیریت آن فی نفسه است . وی هم چنین از راه بررسی و کارکرد عقل در عمل نیز خیریت مطلق اراده خیر را اثبات می کند. در ادامه با اشاره به معانی اراده و خیر از دیدگاه کانت به نقد و بررسی این نظریه پرداخته ایم که : مفهوم خیر از قانون اخلاقی اخذ می شود نه در عکس ، و نیز با عقل است که خیر و شر را تشخیص می دهیم نه با احساس لذت و الم که امری شخصی است .
منابع مشابه
بررسی و مقایسه اراده و خیر از دیدگاه کانت و هگل
زندگی انسان همواره با مسائل اخلاقی پیوندی ناگسستنی داشته است و در این میان دو مقوله اراده و خیر مورد توجه تمام فلاسفه بوده است. در این تحقیق سعی بر آن شد تا دو مقوله خیر و اراده از دیدگاه دو فیلسوف اثرگذار کانت و هگل مورد بررسی قرار گیرد. فلسفه اخلاق آنها از فلسفه نظریشان سرچشمه گرفته است. ولی روش استنتاج آنها کاملا متفاوت است و لذا نتایجی که از نگاه کلی آنها به فلسفه اخلاق و نتایجی که منجر به ...
ضعف اراده از دیدگاه دیویدسن
ضعف اراده ترجمۀ واژۀ یونانی آکراسیا و به معنای عمل تعمدی فاعل، برخلاف حکم خویش به بهترین عمل است. برخی فلاسفه چنین پدیدهای را غیرممکن میدانند. دیویدسن از زمرۀ کسانی است که وقوع ضعف اراده را باور دارد. او در مقالۀ تاثیرگذار خود در سال 1970 تلاش کرد تا تناقض حاصل از پذیرشِ امکان این رخداد را مرتفع سازد. با این حال او این پدیده را نمونۀ بارز خردگریزی دانست و ادعا کرد که فاعل در ضعف اراد...
متن کاملتحلیل اراده اخلاقی از دیدگاه هگل
این بحث کوششی است برای بیان نسبت اراده اخلاقی با مفاهیم مسوولیت قصد نیت خیر و بخت اخلاقی از نظر هگل و اینکه اراده اخلاقی از نظر هگل امری انضمامی است و در مسیر تحقق روان مطلق صورت می پذیرد و لذا دارای مولفه هایی است که باید شوونه خارجی فعل را نیز علاوه بر شوون درونی آن شامل می شود در این بحث به تفاوت رای هگل با کانت نیز در ماهیت اراده اخلاقی پرداخته شده است
متن کاملفراگیری عام اراده الهی از دیدگاه صدرالمتألهین
یکی از مسئلههای مهم و مرتبط با اراده الهی، عمومیت اراده است. صدرالمتألهین اراده خداوند را فراگیر میداند و عینیت صفات با ذات، قاعده «بسیطالحقیقه» و تبیین ویژه وی از علیت، مبانی این دیدگاه او به شمار میروند. یکی از مهمترین چالشهای این نظریه، ناسازگاری آن با برخی آیات و روایات و نیز اختیار داشتن انسان است. ملاصدرا در پاسخ به این اشکالات، گاه براساس نظر مشهور مشی کرده است؛ اما با تأمل بیشتر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله مجتمع آموزش عالی قمISSN
دوره 3
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023